torsdag 12 september 2013

Apple har nog gjort bort sig


Apple har nog gjort bort sig när företaget släppte två sorter av iPhone. Apples aktier har backat med 5% sedan iPhone 5c och 5s släpptes. Orsaken är ganska enkel. Priserna på den billigare varianten är på tog för hög anser marknaden. 
Telefonen har inte prissatts i Sverige och det är fortfarande oklart när den kommer hit. 
Vänder man blicken till Iphone 5s visar det sig att priset startar på motsvarande cirka 6000 kronor (16 Gbyte), för att sedan gå upp till cirka 6900 kronor (32 Gbyte). Den största 64 Gbytes-modellen hamnar på cirka 7800 kronor, det vill säga samma höga priser som Iphone 5 hade när den var ny.
Om man jämför med konkurrenterna så är iPhone 5c ca 1000 kr dyrare. Jag först trodde inte att 5c skulle vara så pass dyr eftersom Apple vill vända sig mot ungdomar. 
Men när det gäller den saken så finns det självklart betydligt bättre alternativ. Själv köpte jag till min 12-åriga dotter en Samsung Galaxy Trend. Telefonen är hur bra som helst för hennes behov. Naturligtvis inte lika snabb som toppmodelerna men inte så långsam heller. Den kostade under 1000 kr. 
För ca 500 kr till kan man få en bra Nokia med Windows Phone. Jag testade en av dessa förra året och trots att telefonen på papper inte var så snabb, så flöt själva systemet riktigt bra. 
Frågan är nu hur det kommer att gå för Apple. Jag tror inte att försäljningen kommer att gå så bra som det har gjort hittills. Det som talar för Apple är att deras iOS är riktigt bra och framförallt jävligt enkel att använda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar