söndag 5 juli 2015

Ett fall framåt spelmässigt

I omstarten av Allsvenskan tog vi en poäng på hemmaplan mot Halmstad. Själv anlände jag till Kopparvallen runt tolv tiden. Hade en del att ta tag i det innan matchen. 

Fixade flaggorna som skulle upp på hemmastå. Efter det flyttade jag över sakerna till vår Meter Club eftersom vi skulle ha öppet efter matchen. Maten och annat var på plats innan jag och vår vaktmästare begav oss till ICA för att hämta maten till vår sponsorer. 


Innan matchen började fick jag den stora äran att prata inför lite ungdomar från Skäggetorp i Linköping som kom till Kopparvallen för första gången. 

När matchen blåstes igång så vi två pressade lag. Båda lagen valde att inte bjuda något bakåt. Det var dock gästande Halmstad som skapade matchens första farlighet. I den 4 :e minuten tappade vi markeringen och Christoffer Andersson kom fri med Henrik Gustavsson, som gjorde en fin räddning. 

I den 14:e minuten hittade Jesper Westerberg fram till James Keen som från ett bra läge sköt över. 

Det var det sista som Halmstad skapade i den första halvleken. 

Därefter tog vi spelmässigt över matchen. Försvaret fungerade bra och Månz Karlsson var tillsammans med Daniel Hallingström mycket bra. En annan som var riktigt bra i den fösta halveken var Albarnoz, som inte förlorade många dueller på mitten. Det var just på mitten som vi haft stora problem under första delen av den här säsongen, vilket har lett till att vårt backlinjen blivit hårt ansatt. 

Mot Halmstad fungerade även mittfältsspelet klart bättre än tidigare. 

I den 17:e minuten vann Mauricio Albornoz bollen och vi ställde om genom Simon Skrabb. Skrabb slog en fin djupledsboll till John Owoeri. Bollen gick sedan vida Kristian Bergström fram till Martin Christensen som sköt över. 

I den 31:a minuten fick vi en hörna och var mycket när att ta ledningen. Bergström slog hörnan som hamnade hos Ammar Ahmed som skickade in bollen i straffområdet. Martin Lorentzon fick chansen, men skottet från hans sida räddades av Stojan Lukic. 

Även nästa möjlighet kom efter en hörna. Återigen var det Bergström som slog hörna och på botre stolpen var Albarnoz nära, men kom lite försent och bollen smet förbi mittfältaren. 

Innan halvleken var över skapade en vi farlighet till. Efter en frispark hamnade bollen hos Andreas Dahlén som testade ett distansskott, men bollen gick utanför. 

Det kändes surt att gå till halvtidsvila med ”bara” 0-0. Det kändes som att vi var något bättre i den första halvleken.  

Vi inledde den andra halvleken mycket bra. Simon Skrabb fick på ett bra skott och trots att Lukic var på väg åt fel håll, lyckades han rädda med en benparad. I den 51:a minuten fick Skrabb nästa möjlighet. Efter fint förarbete av Christensen fick Skrabb ett jätte läge inne i straffområdet, men sköt tätt utanför. 

Efter det tappade vi i offensiven. Trots att vi hade mer boll än Halmstad hade vi svårt att skapa några heta chanser i mitten av halvleken. Att vi tappade kunde bero på att det var varmt och att tempo sjönk i mitten av den andra halvleken. 

Faktum är att Halmstad var nära att ta ledningen i den 76:e minuten. Efter en bra frisparksvariant fick Snorre Krogsgård på ett tungt skott som gick över. 

Vi avslutade matchen bra. Vi tryckte ner Halmstad och jagade ett segermål. Chanser saknades inte, men bollen ville inte in. Martin Christensen hade ett bra avslut, men Lukic räddade. Bästa möjlighet fick inhopparen Mario Jelavic med sekunder kvar av matchen. Christensen skickade in bollen från höger och Jelavic helt fri nickade, men Lukic lyckades rädda och matchen slutade 0-0. 

Jag har sagt inför matchen mot Halmstad att vi måste vinna för att kunna rädda säsongen. Nu blev det en pinne och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Vi var och är i stor behov av tre poängare. Frågan är dock vad den här pinne kommer att betyda. Efter att jag tänkt lite så kom jag fram till följande. 

En poäng kan betyda en hel del om vi vinner mot Gefle och tar poäng borta mot Djurgården. Hade vi förlorat mot Halmstad då hade det varit svårt att vända på det här. Visst en pinne är inte mycket att jubla över, men spelmässigt kändes det som ett fall framåt. 

Jag tycker att vi fick se bättre inställning i hela laget än vad fallet var tidigare. 

Efter matchen och presskonferensen drog jag bort till Member Club för att fixa käk och annat. Det var inte många som kom, men dom som kom hade det trevligt. Jag fick även beröm för maten, vilket är kul. Nu hopppas jag att fler kommer nästa hemmamatch. Under tiden som gästerna roade sig satte jag igång med att redigera sammandraget från matchen. 

Lämnade Kopparvallen vid 02-tiden och när jag kom hem satte jag mig för att titta på matchen igen. 

Vid fem tiden hamnade jag i säng och idag söndag är jag nästan ledig. Har bara analysbilder att fixa till måndagens träning. 

Det var allt från min sida för den här gången. Ta hand om varandra för att det är en hård värld vi lever i. 

I MED OCH MOTGÅNG!  

3 kommentarer:

  1. Vet du vart jag kan få tag på tv inspelning från U21 matchen åtvid - aik ??? hittelön utlovas!

    SvaraRadera
  2. Ja hos mig. Ta kontakt med mig via mail så fixar vi det.

    SvaraRadera
  3. fick du itt mail ?

    SvaraRadera