måndag 22 juli 2013

Djurgården vinnare och förlorare


Nu har även Djurgården gjort entré på Tele 2 och man kan inte undgå att jämföra Djurgården och Hammarby.  Det ska sägas att jag inte var på plats när Djurgården spelade, men såg matchen på tv.

Inramningen tycker jag slutar oavgjort. Hammarby hade pyroteknik medan Djurgården satsade på ark-tifo. Beroende lite var man gillar men det är bara att konstatera att båda klackarnas tifo var av högt internationell klass. 

Ljudkulissen tyckte jag att det var högre från DIF-fansen fast de var mindre publik på plats. Det kan dock bero på att Djurgårdens fans valde att samla hela sin klack på ett ställe, medan Hammarby-fansen delade upp sig på kortsidan och långsidan. Hur som helst så tycker jag att Djurgården går som vinnare. 

Fast båda lagen förlorade på plan. Hammarby tappade två viktiga poäng, medan Djurgården förlorade tre. Där med stal Norrköping de stora vinnarna. Peking Fanz kom med (uppskattningsvis) 2000 personer på plats och det var de som blev vinnare. Lägg där till att Imad Khalili gjorde det första målet på den nya arenan så kan man bara konstatera att kvällen tillhörde Norrköping på alla sätt. 

Att matchen var viktig gick inte minste på Janne Andersson som var glad men mest lättad efter matchen. Han startade till och med en sång efter matchen mitt framför den jublade klacken. 

För Djurgårdens del väntar en oviss framtid. Laget inkasserade andra raka förlusten, efter att innan dess spelat sju matcher utan förlust. Man kan säga att smekmånaden för Per-Mathias Högmo är över. Djurgården spelade bra under den första halvleken, men laget föll stundtals igenom i den andra halvleken. Frågan är nu vart detta lag kommer att ta vägen i tabellen. Nästa match för Djurgården kan bli avgörande om laget kommer att tillhöra bottenstriden eller inte. 

Till sist en sak som jag inte tänkte på när jag var på plats och såg Hammarbys match var att publiken på långsidorna kommer väldigt nära plan. Det kan innebära en del problem längre fram. Det är tydligen så att reglerna säger att det måste vara minst sex meter mellan linjen och publiken. På Tele 2 är enligt mina uppgifter bara tre meter. FIFA har tydligen gett dispens för det här.

Som sagt det kan bli problem när spelarna ska slå hörnor eller inkast. Det finns alltid folk som inte kan hantera sina känslor, vilket skulle kunna innebära att spelarna kan råka illa ut. 

En som kunde ha råkat riktigt illa är segerskytten Gunnar-Heidar Thorvalsson som efter målet hyschade mot publiken. Otroligt onödigt av Thorvalsson att bete sig på det sättet och man måste verkligen ge stor eloge till DIF-fansen som inte gjorde större grej av det hela. Thorvalssons oproffsiga beteende resulterade inte ens i ett gult kort. 

Det var mina tankar från gårdagens match. 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar