måndag 5 augusti 2013

Bedrövlig inställning kostade oss en seger



Vad ska man säga om gårdagens match egentligen. Egentligen bara ett ord. Bedrövligt!
Vi hade en kanon chans att ta tre poäng. Gefle hade en tuff match i Europa League och jag förväntade mig ett slitet lag. inte minst när jag såg laguppställnigarna där Gefle valde att spela med många spelare som spelade i veckan. Jag hoppades på att vi skulle sätta fart från första början. Men så blev det inte. 

Gefle spelade som väntat fysiskt och med sina långa bollar skapade de chanser. Vi drog oss i deras tänk och fick där med aldrig igång vårt eget spel i den första halvleken. Vår kantspel var obefintligt under första 45-minuterna. Vi skapade inte heller speciellt mycket framåt. Gefle hanterade den fysiska spelet klart bättre än oss. 

I den andra halvleken kom kallduschen när Mikael Dahlberg tryckte in 1-0. Anton Tinnerholm nickade olyckligt ner bollen till Dahlberg. Erik Moberg gick inte in i duellen till 100% och det utnyttjade Dahlberg. Efter målet valde Peter Swärdh att byta in Martin Chritensen och Petrit Zhubi. Det var först när den sistnämnde kom in som det blev lite bättre fart på vårt spel. 

Samtidigt valde Gefle att gå från 4-3-3 till 4-2-2 uppställning för att slå vakt om tre poäng. Vi skapade ett par bra lägen, men våra spelade hade otroligt svårt att träffa mål med sina avslut. Med sex minuter kvar fixade Zhubi en straff och Daniel Sjölund kvitterade. 

Det var dock mycket nära att Gefle avgjorde matchen. Orlov fick på ett bra nick i slutminuterna och Henrik Gustavsson svarade för en idiot räddning. Matchen slutade 1-1 och besvikelse var på topp hos mig. 

Ännu mer besviken blev jag när efter matchen många skrattade och tyckte att det var okej med en poäng mot Gefle. Jag fattar inte hur folk inte bryr sig mer. Hur fan kan det vara okej att spela som vi gjorde och sedan skratta och se glad ut. Igår skulle jag vilja säga försvann chansen till att blanda oss i toppstriden på allvar. Kanske inte om kampen om guldet men vi hade i alla fall chansen att haka på lagen som kämpar om en plats ute i Europa. Jag ska inte sitta här och klaga på massa folk, men jag undrar hur mycket vissa bryr sig. Att spela ute i Europa ger även en del pengar, men dessa människor tänker förmodligen inte som jag. 

Peter Swärdh var en av de få som var riktigt besviken på resultatet och han utryckte det på presskonferensen efteråt. Jag är mest besviken på att vi vek ner oss. För det tycker jag faktiskt att vi gjorde. Vi var inte redo att offra oss och inte heller redo att ta den fysiska kampen med Gefle. Visst vi ska vara glada att det blev en poäng med tanke på hur det såg ut, men vi kan absolut inte vara nöjda med det. 

Matchen igår var en av våra sämre insatser för i år och ni som tycker att det var okej kan ta en titt på presskonferensen och höra vad Peter Swärdh tyckte om matchen igår. 

Till sist tänkte jag passa på och gratulera Henrik Gustavsson som gjorde sin 600:e match i den blåa tröjan. Han är en legend och jag hoppas när han slutar att klubben väljer att pensionera tröjnummer 1. Den borde ingen annan ta efter Henrik Gustavsson. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar