tisdag 16 juli 2013

Avgörande i Allsvenskan inom fem omgångar?


Helsingborg tog en säker seger mot Öster och skuggar nu mera Malmö i tabellen. 

Helsingborg vann över Öster med klara 3-0 och gick upp som tvåa i tabellen med en poäng bakom och en match mindre spelad än Skånekonkurrenten Malmö  som ligger i topp.

Hemmalaget ledde med 1-0 efter den första halvleken som var trevande. Helsingborg hade det mesta av spelet mot ett lågt stående Öster som hade svårt att komma till i offensiven.

I början av den andra halvleken drog Östers lagkapten på sig två gula kort inom loppet av ett par sekunder för snack, mycket klumpigt gjort och där var matchen förlorad för gästerna. Helsingborg gjorde 2-0 genom Christoffer Andersson i den 67:e matchminuten och ökade sedan på till 3-0 i den 74:e matchminuten efter en häftig cykelspark från yttermittfältaren. Han skulle även lyckas bli utvisad efter att ha dragit på sig sitt andra gula kort innan domare Ekberg blåste av matchen.

Nu när sexton omgångar är spelade av årets serie är det omöjligt att veta hur toppstriden kommer att sluta. Malmö som ligger i topp har en del tuffa matcher framför sig. Med kval till Europa League framför sig och frågan hur den täta matchande kommer att påverka laget. 
Helsingborg som ligger tvåa och har en match mindre spelat ligger kanske bäst till, men det finns en del frågetäcken kring det här bygget också. I matchen mot Öster såg spelet inte så bra ut fram tills laget tog laget. Plus att HIF har tre raka bortamatcher där men bland annat möter Göteborg och AIK. Sedan finns det en del rykte att ett par spelare kan lämna klubben under sommaren. 

IFK Göteborg i sin tur har tre tuffa matcher framför sig. Laget tar emot Helsingborg i nästa omgång. Efter det väntar derbyt mot Häcken, borta matchen mot Syrianska. Sedan står Elfsborg och Malmö på schemat. 

Faktum är att även AIK kommer att Häcken, Elfsborg och Malmö under de kommande fem omgångarna. Frågan är om inte Allsvenskan kommer att avgöras under dessa fem omgångar. 

Elfsborg har hamnat i en svacka som jag ser det. Deras spel just nu är inte det bästa och med tanke på att laget satsar mer eller mindre all in på att kvala in till Champions L, så tror jag inte att Elfsborg kommer att vara med bland lagen som gör upp om guldet. 

För mitt Åtvidaberg väntar tre hemma matcher där vi möter Elfsborg, Gefle och Halmstad innan det är dags för bortamatch mot AIK. Trots besvikelse efter storförlusten mot Malmö finns det hopp att vi ska kunna hänga med i toppen. Jag skrev efter att jag fick veta att Prodell skulle lämna att vi kunde ge upp toppstriden. Jag menade mer att klubben sände signaler att man ger upp toppstriden, men som alla vet större under har skett. Frågan är också vem som kommer att ersätta Prodell. Om vi nu får in en spelare av klass så ökar chansen. Just kring det lär jag återkomma när det blir klart. Om ni trodde att jag gett upp drömmen om guld eller om en topp fyra placering så har ni fel. 

Viktor Prodell är nu helt klar för sin nya klubb och jag kan bara säga att jag önska honom all lycka och hoppas att han ska lyckas i sin nya klubb. 

Till slut har jag ägnat en del av min tid efter Malmö matchen att diskutera mitt inlägg där jag kritiserade Magnus Erikssons målfirande. Det finns inte speciellt mycket mer att säga om det än det jag skrev då. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar