söndag 21 juli 2013

Bajen-fans nya hem invigdes






















Ja då var man en erfarenhet rikare som supporter. 

För er som inte följer min twitter så var jag och min dotter på Hammarbys premiärmatch på den nya arenan. Som vanligt när det gäller Hammarbys publik var det mycket bra stämning. Redan vi halv tre tiden var det fullt med folk på uteplatserna runt om på Medborgarplatsen. 

Vid fem tiden begav sig den stora massan mot den nya arenan. Det var sjukt hur mycket folk det var som tillsammans gick mot arenan. Det tog oss drygt en timme att vandra till Tele 2 eller som ”Bajare” kallar den ”Den nya Söderstadion”. Det gjorde att vi hade gott om tid att utforska arenan invändigt. När vi klev in på läktaren tyckte jag att alla lag i Sverige borde ha något liknande. Arenan är otrolig bra byggd och den känns trots sina 30 000 platser inte alls så stor. 

När det sedan började fylla med folk blev det riktigt kul. Man sitter bra och ser bra, i alla fall där vi satt. Ja ja ja. Jag vet att man inte ska sitta på fotboll, men biljetterna på ståplats fick vi inte tag på. Inramningen var magisk får man säga. I alla fall om man gillar pyroteknik och sånt. Nedan ser ni en del bilder från inmarschen.  

Matchen började med ett taggat Hammarby som öppnade riktigt bra. Både publiken spelarna var lika taggade. Det märktes att energi som fanns på läktarna spreds även på spelarna. 

Hammarbys Luke Rodgers visade att han kommer att tillföra Hammarby ganska mycket under hösten. Trots att han inte varit i Hammarby spec. iellt länge fick se på ganska bra samarbete med Erik Sundin. Förresten Erik Sundin kommer nog inte att sova på ett par dagar, med tanke på hur många lägen som han missade. 

Han var dock inte ensam om det. Bajen hade 29 avslut och det blev 0 mål framåt. Bajen började som sagt bra, men allt eftersom matchen pågick fick vi se allt mer uddlösare lag. Överhuvudtaget var det något som hände med Hammarby i den andra halvleken. Den positiva energi från läktaren försvann och då försvann även energi på plan. Trots det så skapade Bajen ett par vassa lägen även i den andra halvleken och den bästa fick inte helt oväntat Erik Sundin, men Örgrytes målvakt stospelade och höll nollan. Det ska sägas att Peter Abrahamsson hade en del tur också. I den första halvleken räddades av ribban och i den andra av stolpen

Matchen slutade 0-0 inför 29 175 personer. ÖIS hade med sig 400-500 fans som höll igång större delen av matchen. 

Om man ska summera det hela så kan man säga att den nya arena är fin. Bajen Fans bjöd på stundtals riktigt bra tryck och då blev också gåshud. Men det finns också en del att klaga på. 

29 175 personer är hur bra som helst, men varför blev det inte helt fullsatt. Det snackades om det. Varför tappade publiken tron och energi i den andra halvleken. Sedan till lagets oförmåga att göra mål. Jag har sett Hammarby i en del matcher i år och anfallarna har verkligen ingen självförtroende. Andreas Haddad som värvades från BP gjorde ett inhopp, men visade ingenting. Där emot som jag skrev blev jag små imponerad av Rodgers. 

Hammarbys mål inför den här säsongen har varit att ta en av topp tre placeringarna. Det är något man får glömma. 
Bäst igår var absolut publiken trots att energi försvann under andra halvleken. Sämst var givetvis Hammarbys oförmåga att göra mål på sin chanser. 

---
Pratade med många Bajare som sade att arenan känns bra, men att det kommer att ta tid innan det sätter sig som ett nytt hem. Det som inte får glömma att trots den nya arenan så är folket detsamma. Det är samma folk som gick till Söderstadion och som kommer nu att gå på den ”Nya Söderstadion”. 
---
Apropå arena namnet så passade Djurgården på att jävlas med alla Bajen fans. Med en halvtimme kvar till avspark flög en flygplan över arenan med banderollen ”Välkomna till nya Stockholms Stadion” 
---
Om ett par timmar tar Djurgården emot Norrköping och det ska bli spännande att se vilken inramning som kommer att bjudas på då. Själv hade jag tanke att stanna i Stockholm och se den matchen också för att kunna jämföra det två olika matcher, men valde istället att åka hem igår. 
Just att åka hem var lite av en trauma. Jag steg på tåget vid Gullmarsplan, men efter en station blev vi alla utkörda av SL. Föraren sade att han inte kunde köra vidare på grund av nån jävla sabotage. Min buss skulle i det skedet gå om en kvart. Jag och dottern hittade ut och när jag slog på GPS stod det 39 minuter till T-centralen. Kört tänkte jag, men så frågade jag en taxi-chaffis vad det skulle kosta att åka med honom och om han kunde köra ner på fem minuter. Fick klart täcken och med två minuter kvar klev jag ombord på bussen som skulle ta mig hem. 

Stressad som fan blev jag, men hem kom jag!

Det var allt från min sida just nu. Återkommer med tankar om kvällens matcher i Allsvenskan.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar