onsdag 24 juli 2013

Hammarby sparkar Berhalter?


Sitter och läser att Hammarby kommer inom kort att sparka tränaren Gregg Berhalter. Enligt expressen ska Berhater fått beskedet redan igår. Återstår att se om Expressens uppgifter stämmer. 

Hammarby hade som mål inför den här säsongen att ta en av de topp tre platserna i Superettan, men som alla vet har säsongen varit en mindre katastrof. Laget ligger sju poäng från nedflyttning och elva poäng upp till en allsvenskt plats. Frågan är dock varför skulle Hammarby sparka Berhalter just nu. Jag hade väntat mig att han skulle få sparken under uppehållet och när Berhalter fortsatte efter uppehållet var jag övertygad om att han kommer att stanna säsongen ut. Berhalter sitter på en utgående kontrakt och frågan är har Hammarby råd att riva det kontraktet. 

Inom Hammarby har man varit missnöjda länge med Berhalter och inte mins supportrarna har velat se amerikanen lämna sin post för länge sedan. Nu ser det ut som att fansen får som de vill. Enligt medierna så kommer Thomas Dennerby att ta över Hammarby. Något som väntas bli officiellt senare under dagen. 

Expressen uppger även att Thomas Dennerby, som har en roll i klubbens sportråd, är Hammarbys förstaval att ta över rodret. Dennerby har ett långt förflutet hos de grönvita. Dels som spelare och dels som tränare. Före sin tid som svensk förbundskapten på damsidan var han assisterande tränare när Sören Cratz ledde Hammarby till SM-guld 2001.
Som jag skrev ovan är jag lite överraskad att Hammarby i så fall väljer att sparka Berhalter just och varför man inte gjorde det under uppehållet. Då hade den nya tränaren haft i all fall några veckor på sig att sätta sitt prägel på laget. Jag tror dock att Hammarby är rädda att det dåliga resultatet ska fortsätta och att laget ska på allvar dras in i bottenstriden och riskera att åka ut Superettan. Vad det skulle innebära för Hammarby är inte så svårt att räkna ut. 
---
Lite mer Hammarby. Ni kanske undrar varför jag inte skrev något om deras match igår mot PSG. Ja det finns egentligen inte så mycket att skriva om den. Själv tycker jag att det är pinsamt att vi får se en jippo-match på tv, men inte våra svenska lag som kvalar till spel i Europa League. Jag kan förstå TV4 som visar Hammarby-PSG, men jag förstår inte varför de inte kan visa även kvalet till Europa League. TV4 gruppen äger ju rättigheterna och kanaler finns det gott om. Själv somnade jag igår under andra halvleken. Så intressant tyckte jag att den matchen var. Innan jag hann somna fick jag dock bevittna en arena som var mer eller mindre tyst och det är bara en påminnelse vart fotbollen i Sverige kan vara på väg. Minskade ståplatser och jippo-matcher är inte vad vid trogna fans vill se. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar