tisdag 21 april 2015

Oskyldigt dömda


Dom allra flesta har redan läst om att FIFA har bötfällt John Owoeri för kontraktsbrott mot sin gamla klubb i Egypten. Bakgrunden är att Owoeri lämnade landet i första hand för att klubben inte betalat lön till honom och i andra land att det var oroligt i landet. 

Hur som helst. 

Vi som förening gjorde inget fel, men blir skyldiga att betala 1.3 miljoner kronor efter Owoeri själv inte kan betala. 

Igår på mötet som vi hade fick vi anställda veta att det kommer att bli varsel inom vår organisation. Vilka positioner som drabbas vet vi inte ännu, så för min egen del väntar en orolig tid framöver. Att eventuellt bli av med jobbet jag älskar är ju inte det värsta. Det går ju att hitta nytt jobb. 

För mig är Åtvidabergs FF som familj och jag är mer orolig att vi ska tvingas gå i konkurs. Det är positivt att styrelsen tar tag i det hela direkt och gör åtgärder som på kort sikt kan rädda ekonomi. 

Jag ville inte skriva något igår eftersom mina tankar var utspridda och efter bara tre timmarssömn behövde jag vila ut vilket jag även gjorde. Jag ville inte skriva något som jag sedan får ångra. 

Jag har alltid sagt att ingen är större än klubben och att ekonomi måste gå före allt annat. Det är tungt att det kommer att skäras ner i vår redan tajta organisation. Alla vet vi som jobbar inom ÅFF att vi redan nu sliter. Jag själv är anställd på 20-timmar i veckan och i verkligheten ligger mina timmar på 40-50 timmar i veckan. Jag är dock inte ensam om det. Jag klagar inte heller för jag gör det som behövs för att vår förening ska gå framåt och det gör alla andra också. 

Jag är orolig om vad som händer om en del av oss försvinner. Jag är övertygad om att det blir svårt att driva föreningen framåt med ännu mindre personal som ska lägga på ännu mer tid än vad vi redan gör. 

Det är en svår situation för styrelsen som är medveten om det här. Igår när vi fick beskedet kändes det hopplöst. Det kändes som att det inte spelar roll vad vi gör för att ekonomin ska bli bättre så fattas det hela tiden pengar. 

Att FIFA ger oss böter kan jag inte tycka något annat än att det helt åt helvete eftersom samma FIFA godkände övergången av Owoeri. Hur kan man då komma och begära skadestånd av spelaren? Det är en fråga som vi inte vet svar på och just det känns som mest för djävligt. Det finns en del frågor som behöver få svar, men några svar finns det inte. 

Att driva någon vidare rättsligt process mot FIFA var inte heller någon idé. Eftersom den ekonomi har inte vi och det skulle kosta kanske fem gånger mer än dessa böter. 

Det bästa lösningen på det här är ju att John Owoeri som har utgående kontrakt skriver på och att vi säljer honom vidare. På så sätt skulle personligen vinna på det och även vi som förening. Måste även säga att John måste vara hur stark som helst i psyket. Trots att killen hade 1.3 miljoner i böter över sig har han presterat på topp och varit en underbar kille i omklädningsrummet där han bidragit med bra stämning. 

Vad som händer i framtiden återstår att se. Just nu har inte heller jag några klara svar hur vi ska kunna driva föreningen framåt med ännu mindre personal. Jag är medveten dock att vi inte har något annat val än att skära ner personalkostnader för att överleva på kortsikt. 

Vad som behöver göras på längre sikt är ju enklare. Omsättningen måste ökas och jag vet att det jobbas med att hitta nya projekt för att det ska bli möjligt. 

En sak är säker. Vi har inte råd att inte spela i Allsvenskan. Skulle vi ramla ur Allsvenskan så tror jag inte att vi kommer att klara av det hela. 

Därför är det otroligt viktigt nu att alla som jobbar inom ÅFF få folket i Åtvidaberg att förstå vad det skulle innebära för kommunen om Åtvidaberg inte skulle klara sig. 

Det är viktigt nu att folket kommer till våra matcher och bidrar med att årets budget när det gäller publiken går ihop sig. 

Det var lite av mina egna tankar om det senaste som har hänt. 


Ta hand om varandra för att det är en hård värld vi lever i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar