måndag 20 april 2015

Gammal är äldst


I den fjärde omgången kom äntligen en seger. Underbart skönt på många sätt. Jag var livrädd inför matchen. Vi hade ju tre raka förluster och en fjärde hade varit för mycket. 

Trots att jag var livrädd så var känslan okej. Laget har under veckan visat bra stämning på träningarna och verkade inte speciellt påverkat av tre raka försluter. 

Att Falkenberg skulle spela defensivt var inte för mig någon överraskning. Laget som förlorade mot Gefle i första omgången besegrade Örebro i omgången innan den här och laget hade inför matchen mot oss hållit två raka nollor. 

Det kanske var just det som gjorde att Falkenberg inte kom alls in i den här matchen. Kanske var det lite övermod hos Falkenberg och övertro på sitt eget spel som fällde laget igår. 

Vi började matchen bäst och i den sjunde minuter skapade vi första målchansen. Martin Christensen testade skott från distans, men sköt utanför. 

Fyra minuter senare skapade vi nästa möjlighet. Martin Lorentzon slog en lång boll. John Owoeri och Victor Sköld spelade sig fram och den föst nämnde avslutade, men målvakten räddade. 

Falkenberg hade svårt att skapa några målchanser i inledningen av matchen. Vår försvarsspel var felfritt och påminde mycket om det som vi visade upp mot Göteborg. 

I den 21:a minuten tog vi rättvist ledningen. Kristian Bergström vann bollen på mitten och spelade fram till Sköld. Sköld i sin tur hittade ut till Christensen på vänstersidan. Dansken utmanade ett passivt försvar och med sitt inlägg hittade han till Lemeiras på botre stolpen. Portugisen satte ner bollen till Owoeri vars skott täcktes, men bollen gick ut till Mauricio Albornoz som sköt in ledningsmålet. 

I den 32:a minuten borde vi ha fått en straff med oss. Bergström slog en hörna och på botre stolpen befann sig Månz Karlsson. Han blev dragen i tröjan och nådde in fram till bollen. Domaren stod välplacerad och för mig är det obegripligt att han inte såg att Karlsson blev dragen i tröjan. 

Fyra minuter senare skapade gästerna sin första chans i matchen. Efter en hörna slapp Dan Keat markeringen med sköt dessbättre över. Jag tänkte stanna upp här lite. Återigen släpper vi till en målchans efter en fast situation. När man tittar på bilderna ser man att tre spelare inte markerar någon motspelare. Nu var det bara tur att det inte blev 1-1. Det är verkligen något som vi måste slipa bort. Det fanns ytligare en hörna i den första halvleken där vi inte agerade helt korrekt i försvarsspelet. 

Efter det fortsatte vi att dominera spelet. I den 38:e minuten slet sig Owoeri igenom och spelade in bollen framför mål mot en fristående Sköld. Dessvärre hann en försvarare tillbaka och rensade inspelet till hörna. 

Den första halvleken närmade sig sin slut och jag på tv-tornet tänkte att det skulle smaka mumma med ett mål till innan pausvilan. Den kom i den 44:e minuten. Bergström vann bollen på mitten. Sköld spelade den framåt mot Falkenbergs straffområdet. Bergström tog en löpning, försvararen gjorde bort sig och Bergström satte dit 2-0 med högerfoten. 

Bergström som blev utbytt mot Kalmar med en halvtimme kvar visade idag vilken fantastisk fotbollspelare han är. Han var bäst på plan enligt mig. Hans försvarsarbete på mittfältet var mycket bra och offensivt bidrog han med mycket. Skönt att se Bergström visa vägen med sitt slit. Det är inte alltid det behövs någon som kan prata. Bergström är ingen typ som pratar speciellt mycket på plan, men igår visade han vägen med hårt arbete. 

Falkenberg gjorde verkligen ingen bra första halvlek, men vi var fokuserade och tillät inte gästerna att komma in i matchen. 

2-0 i paus kändes det bra och jag sa i halvtid att jag hoppades att vi kunde göra tidigt 3-0 för att kunna slappna av och spela ut. 

Falkenberg startade den andra halvleken bättre än oss.  I den 52:a minuten hittade bollen fram till Kamal Mustafa som sköt, men Gustavsson räddade.   Jag började bli lite orolig. Vi har under försäsongen sett att vi gjort bra under första 45-minuter för att sedan tappa i andra halvleken. 

I den 55:e minuten kom 3-0. Nordenberg lyfte bollen mot Owoeri som röstade ner bollen till Bergström. Med högerfoten frispelade han Sköld som kom fri med målvakten och iskallt placerade 3-0. Till min förvåning valde Sköld att jubla och även om det var återhållsamt kan jag tycka att det var respektlöst mot sitt gamla lag. Ni som följt min blogg vet vad jag tycker om det.

Med 3-0 i ryggen kunde vi spela ut. Vi hade flera goda möjligheter att öka på ledningen. Vi hade bra kontroll på Falkenbergs anfallsspel. I den 65:e minuten borde Falkenbergs Araba fått ett rött kort. Efter ett inspark satte han en armbåge i ansiktet på Karlsson. Spelet fortsatter och Mustafa slog ett inlägg. Carl Wede fick ett jätte läge men missade avslutet helt. Bollen istället gick till Adam Eriksson, men Gustavsson räddade avslutet. 

I den 75:e minuten blev Daniel Hallingström utvisad efter att satsat för hårt i en närkamp. Det var Hallingströms andra utvisning den här säsongen. 

Efter utvisningen backade vi hem och Falkenberg tog över spelet. Det ska sägas att gästerna inte skapade speciellt mycket framåt trots en man mer. 

I den 90:e minuten reducerar Falkenberg genom Mustafa och matchen slutade där med 3-1. 

Det var en skön känsla när domaren blåste av matchen. Att förlora mot Göteborg och Kalmar på borta plan är ju inte hela världen. Det har jag skrivit förut. Matchen mot Sundsvall är ju en plump i protokollet och därför var seger mot Falkenberg viktig på många sätt. 

Hade vi förlorat mot Falkenberg hade det varit för mycket tror jag. Att vinna mot potentiella konkurrenter som kommer att vara inblandade i bottenstriden är extra viktigt. Att vinna i ett utsatt läge visar moral. Skönt att se att alla idag gör säsongens bästa insatser. Skönt att se att Sköld och Oweri äntligen börjar hitta varandra och deras samarbete såg lovande ut. Dansken Christensen gjorde även han sin bästa match och visade förra årets form som han hade. Om man ska vara lite negativ så kan jag tycka att våra ytterbackar har mer att ge. Båda gör en del misstag och även det måste givetvis slipas bort. 

Hur som helst så ger den här segern arbetsro och tränarduo har fått en del sköna besked. 

En annan negativ sak är publiksiffran. 2279 är åt helvete för lite. Fattar verkligen inte vad det är med folk som inte vill komma till matcherna. Det verkar som att många ger upp efter bara tre raka förluster och inte förstår att det är just i motgång som laget, föreningen behöver publiken. 

Som ni märker så har jag valt att inte skriva vad jag gjorde före och efter matchen. Jag tror helt enkelt att dom flesta som läser mina inlägg vet vad jag gör. 

Hur som helst. Nu väntar en ny vecka med en U21-matche mot Hammarby och nästa lördag åker vi till Tele2 för att möta just Bajen. Jag vet att en del av er vet om mig och det laget, men jag tänker inte avslöja det just nu. Kanske i nästa inlägg jag tar upp det hela. Ni som har följt mig vet var jag skrev när vi möttes i Superettan. 

Det var allt från min sida för den här gången. Ta hand om varandra för att det är en hård värld vi lever i. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar