måndag 19 februari 2018

Då var vi igång på riktigt

Det var nu återigen ett tag sedan jag bloggade om annat än mina speltips. Mina dagar ser ungefär likadant ut där mycket jobb ingår. Ett grundarbete har vi påbörjat när det gäller den kommande säsongen. Det är mycket som ska falla på plats. Skönt att en medarbetare kommer att hjälpa till. Personen i frågan är rutinerad och kan föreningen på sina fem fingrar. Det är en person som blev uppsagd från klubben, men är nu tillbaka på ideell basis. 


Jag bloggade om vår första match mot AFK Linköping som slutade i förlust. Den andra hade jag inte tid och det handlade om Oskarshamns AIK dör vi föll med 3-0. I dessa två matcher såg defensiven okej ut. Vi släppte få målchanser i det öppna spelet. I matchen mot Oskarshamn åkte vi på tre mål som vi kunde ha förhindrat, men resultatet 0-3 spelglada inte matchbilden. Vi skapade fyra-fem riktigt bra chanser och vi borde ha gjort ett par mål i den matchen. 

I lördags drog tävlingssäsongen igång på allvar och det mot Kalmar FF på bortaplan i Svenska Cupen. Jag visste att matchen mot Kalmar skulle bli en tuff utmaning. Jag hade en liten förhoppning att kunna ta med oss en poäng, men då behövde vi lite flyt på vägen. Vi skapade matchens första farlighet i den tredje minuten. Andreas Johansson slog en frispark som Oscar Stejdahl skarvade bollen strax utanför. 

Efter tio minuter fick jag tekniska problem på tv-tornet. Jag hade inte med mig strömkablar och kameran reagerade på kylan. Det hela ledde till att kameran la av. Jag packade ner det hela och ställde mig på sidan för att följa matchen. 

Jag fick se Kalmar mata långa bollar bakom vår backlinjen. Papa Diuof hittade Filip Sachpekidis som med en yttersida sökte botre krysset. Dessbättre gick bollen utanför. 

Defensivt hade vi problem i inledningen av matchen. I den åttonde minuten skapade hemmalaget nästa möjlighet. Det var på nytt Sachpekidis som höll sig framme, men även den här gången avslutade han utanför. 
Fyra minuter senare hittade Sachpekidis fram till Diouf som avslutade, men John Håkansson gjorde en fin räddning. 

Vår första målchans kom i den 29:e minuten. Khalid Abukar slog enmycket fin passning som nådde fram till Anton Hallstensson. Hemmamålvakten förhindrade ett givet baklängesmål genom en bra utrusning. 

Tre minuter senare var hemmalaget nära att ta ledningen, men Nixon avslutade tätt utanför. 

I halvtid var vi nöjda med 0-0. Trots att hemmalaget hade övertaget hade man svårt att skapa heta målchanser, om man bortser från första kvarten. 

Snacket i halvtid handlade mest om att behålla fokus och fortsätta att hålla ihop laget. 

På väg tillbaka från omklädningsrummet träffade jag på Mahmoud Eid, som var imponerad av oss. Eid som varit skadad och är tillbaka på allvar, men missade matchen då han inte blev uttagen i truppen. 

Direkt i inledningen av den andra halvleken skapade hemmalaget en möjlighet när Nixon testade skott som gick utanför. 

I den 65:e minuten hade vi en del flyt. Nixon lyfte in bollen i straffområdet. Diouf nådde högst och nickade i insidan av stolpen. På returen fick Chima Akas chansen, men sköt högt över. 
Kalmar hade precis som i den första halvleken det mesta av spelet, men vi kämpade för varandra. Minuterna gick och hoppet om en poäng ökade minut för minut. Med hoppet om en poäng ökade även spänningen i kroppen. 

I den 74:e minuten fick hemmalaget en frispark strax utanför vårt straffområdet. Frisparken var på en sån otäckt avstånd, där man som skicklig spelar kunde lyfta bollen och få den att dyka ner. Det var precis det som Rasmus Elm gjorde. Han skruvade bollen över muren, men Håkansson gjorde en fin räddning. På den efterföljande hörnan fick vi ett bra kontringsläge. Adin Bukva drog upp omställningen och hittade fram till Dardan Mustafa. Mustafa hade med sig Simon Marklund till höger. Mustafa valde dock att avsluta själv. Bollen täcktes av en hemmaförsvarare. Självklart borde Mustafa släppt bollen till Marklund som var helt ren till höger. 

Med tio minuter kvar såg vi slitna ut. Glöden fanns dock kvar och alla på plan visade härlig inställning. Kalmar tryckte på, men vi lyckades blockera en del skott som kom från hemmalaget.

När en spelare slänger sig för att täcka skott, det ger extra energi till andra spelare. 

Klockan tickade mot 90:e minuten. Fjärde domaren visade tre minuter stopptid. Våra ledare coachade, skrek och manade på våra spelare. När sedan domaren blåste av matchen utbröt glädje på bänken. Vi klarade av att hålla nollan och vi vann en poäng. 

Alla var nöjda med all rätt. Hemresan var enkel och stämningen i bussen var på topp. 

Med lite distans till matchen så kan jag konstatera att vi hade lyte flyt. Med oflyt kunde Kalmar ha gjort ett par mål. Glädjande dock att vi klarade av den här uppgiften. Det ger lugn och ro i truppen och bra grund att jobba vidare på. 

Nästa måndag väntar nästa match och då blir det ännu tuffare. Östersunds FK kommer då till Kopparvallen. Med andra ord för min egen del innebär det en del jobb med att förbereda evenemanget på ett bra sätt. Jag hoppas också att många kommer till den här matchen och hejar fram laget till kanske ännu ett skräll. 

Det var allt från min sida. Ta hand om varandra för det är en hård värld vi lever i. 

I MED OCH MOTGÅNG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar